Smart Career Journal

Linkedin basics – keresőoptimalizáld a profilod!

A blog rendszeres olvasói már tudják, miért fontos a Linkedin profil és gondolom, már az olvasás után rögtön elkészítette mindenki a sajátját….:) Akik még nem olvasták volna, azok itt találják a korábbi érvelésemet: ott kell lenni, nincs mese.

linkedin

Remélem tudod, hogy nemcsak külföldön, de itthon is egyre inkább terjed a talent sourcing. Ez egy olyan megoldás, amikor a cégek túllépnek a hagyományos “kiírom a pozit a Profession.hu-n és várom a CV-ket, majd indul az interjúztatás” láncolaton. Ehelyett magukhoz veszik a kezdeményezést és maguk keresik meg azokat a jelölteket, akikre szükségük van. Célzottan teszik ezt. Nagyon célzottan. Nem akarlak itt stresszelni, de Magyarországon a pozíciók kb. 18%-át töltik be álláshirdetésre való jelentkező által. A többit máshogy töltik be: spontán jelentkezőkkel vagy aktív kereséssel. Régebben csak vezetőket kerestek aktívan, manapság egyre több cég “sima” pozíciókat is kereséssel tölt be. Egyre fontosabb tehát, hogy jelen légy a neten. A CV-det érdemes feltölteni álláskereső portálok adatbázisaiba, de ennél is fontosabb, hogy a Linkedinen jelen légy. És itt nem él a “negatív reklám is reklám” elve, tehát jó profillal kell jelen lenned 🙂

A profilodnak egyfelől informatívnak kell lennie, tehát minden fontos dolgot, ugyanúgy, mint a CV esetében is, tartalmaznia kell. De itt ugyanúgy optimalizálnod kell a profilodat, mintha egy honlap lenne: nézettséget kell szerezned, ehhez az legnagyobb segítség a profilod fejléce.

A profilod fejlécének optimalizálása

Ez fog megjelenni a neved és a fotód mellett. Edit profile gombra kell kattintani értelemszerűen és átírni. Ez a headline persze lehet a jelenlegi pozíciód. A legtöbb embernek ez. De vannak más lehetőségek is.

Ha jelenleg is van állásod, de nyitott vagy kalandokra:

– A jelenlegi pozícód neve mennyire közérthető? Ha multinál dolgozol pontosan tudod, mire gondolok. Simán lehet, hogy a munkádnak olyan őrült neve van, amit még cégen belül is alig értenek, de ha egy buliban elmondod mit is csinálsz, mindenki elkezdi babrálni a telefonját, illetve konstatálja, hogy elfogyott a piája, ezért még hoz magának egy kicsit, de majd úgyis összefuttok még az este folyamán….

Találtam a neten egyszer egy vicces sorozatot, amelyben egy nő elvesztette a munkáját és kitalálta, hogy call girlként kezd el dolgozni. De a barátai és a szülei előtt ezt nem akarta bevállalni, ezért mindenkinek azt hazudta, hogy vállalati jogász, aki a a cége által felvásárolt cégek jogi helyzetét világítja át felvásárlás előtt, utána pedig a jogi anyag cégen belüli átvételéért felel. Már négy éve call girl volt, mikor még senki nem kérdezte meg tőle a munkája hallatán, hogy ez pontosan mit is takar. Annyira unalmasnak tűnt, hogy mindenki csak belekortyolt az italába és békén hagyta őt a további kérdésekkel. Egy titkolódzó call girlnek ez előny, neked viszont hátrány. Ha a Te pozíciód is tartalmaz betűszót, egészen biztos lehetsz abban, hogy a cégtől 5 méterre már senki sem érti, miről van szó. Ha consultant, representative, responsible vagy specialist a neved, akkor is ez a helyzet. Na, ilyenkor lehet azt csinálni, hogy átgondolod a munkaköröd milyen kategóriába, milyen szakterülethez tartozik és ezt is a headlineba írod a pozíciód neve után.

– Sok profilban nem is a titulus olvasható, hanem egyfajta hitvallás. Főleg HR-es területen dolgozó szakembereknél, toborzóknál gyakori. Nem az a munkája, hogy IT toborzó, hanem hogy kliensei szakmai kiteljesedését támogatja illetve megkeresi a megfelelő embert a megfelelő helyre. Illetve szabadúszó IT szakembereknél is előfordul, hogy ők nem programozók, hanem szakemberek, akik megbízható IT infrastruktúrával támogatják ügyfeleiket abban, hogy szektorukban a legjobbak legyenek. Ezek a profilok szerintem magyar nyelvű szakembereknél még elég ritkák, de ez nem kell hogy visszatartson. Ezekben a profilokban a közös, hogy aktívan keresik a figyelmet és a kapcsolatokat másokkal a Linkedinen. Ha szerinted illik hozzád, hogy ilyen módon szólíts meg másokat, hajrá.

Ha jelenleg nincs állásod:

– Ha olyan 1-2 hónapnál nem régebb ideje vagy munka nélkül, akkor az is jó megoldás, ha nem csinálsz semmit. Nyugodtan hagyd úgy a profilod fejlécét, mint amikor még dolgoztál. A netes kereséskor a recruiterek elsősorban az aktívan dolgozó embereket keresik, több eséllyel keresnek meg, ha még úgy tűnik, hogy van munkád. Ha megkeresnek, még lesz időd elmondani, hogy te már nem dolgozol ott, hanem állást keresel, csak még nem volt időd átírni a profilodat. Már nem ott dolgozol xy óta, de azelőtt x évig valóban ebben a pozícióban voltál és most pont egy olyan állást keresel az utóbbi hetekben, amilyennel felhívtak. Ha CV-t kérnek tőled, azt persze updateld. Több tanácsadó javasolja, hogy egy ideig nyugodtan hagyd úgy a profilodat és recruiterek sem szoktak megbotránkozni azon, ha a telefonba mondod csak el, hogy mi a helyzet. Én is azt javasolom, hogy nyugodtan kezeld így a profilodat.

– Looking for a job és looking for new challenges. Nem rossz és ez a legelterjedtebb megoldás, de vannak hátulütői. A recruiterek keresőszavak alapján találnak rád, és itt a headerben írottak a legfontosabbak. Olyan keresőszavakkal senki nem keres új kollégát, hogy “looking for a job”. Tehát ha nincs semmilyen értelmes dolog a headerben, nem fognak rád találni. Ezért én azt javaslom, hogy e mellé vagy a régi, vagy a vágyott pozíciódat, vagy az előző céged nevét, vagy a vágyott szektort csempészd be. Ha korábban egy banknál dolgoztál és a jövőben is ebben a szektorban szeretnél maradni, írd be hogy ex-Citi Bank, a pozíciódat, és e mellé jöhet a looking for new challenges. Másik példa: Financial Analyst, Looking for new opportunities. A Headerben lévő szavak a legfontosabbak abban, hogy egyáltalán kidobja a keresés a profilodat.

– Egy másik iskola szerint a nem szabad ilyen “looking for…” üzeneteket kitenned magadról a world wide webre, mert csak az elkeseredettséget sugárzod vele. A cégek nem fognak állást adni valakinek, aki ” lécci adj munkát” feelinget sugároz egy szakmai oldalon. Egyes szakemberek azt vallják, hogy a legjobb, ha egyszerűen beírod az áhított pocizót vagy szakterületet a headlineba, így bekerülsz a keresési eredmények közé, és lent a szakmai életútban úgyis kiderül, hogy mennyi ideje nem dolgozol már. Persze kamuzni nem szabad, de mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy bekerülj a keresési eredmények közé. A recuiterek úgyis eldöntik a szakmai tapasztatod alapján, hogy mit gondolnak rólad. Fontos, hogy alkalmaztak már cégek olyan szakembert, akinek éppen nem volt munkája, de olyat, akiről nem tudtak, mert nem találták meg a profilját – na ilyet még nem alkalmaztak soha. Ezt átgondolva, szerintem teljesen rendben van, ha így optimalizálod a profilod. Te határozod meg, milyen pozíciók érdekelnek, milyen keresési eredményben akarsz szerepelni. Megadod hogy meddig és hol dolgoztál és a recruiter eldönti, hogy őt ez hogy érinti és hogy megkeres-e vagy sem. Olyan ez, mint a színes vagy figyelemfelkeltő önéletrajz: persze a recruiter dönti el, hogy felhív-e, de azért az orra elé furakodhatsz egy izgalmas profillal.

'I'm sorry, we are looking for a different kind of party animal.'

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. […] Ha még nincs, akkor csinálj magadnak egy Linkedin profilt. Ehhez itt és itt találsz infókat. Csak úgy keress rá a nevedre a Google-ban és nézd meg, nincs-e fent […]

  2. […] Ebben a blogban már írtam arról, hogy miért kell jelen lenni a Linkedinen és arról is, hogyan tudjuk optimalizálni a profilunkat, hogy mások is megtaláljanak minket jelöltek felkutatása közben. Mivel a célországban […]


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!